Dag 3: een schokkende universiteitsdag - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van CoDe Leiden - WaarBenJij.nu Dag 3: een schokkende universiteitsdag - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van CoDe Leiden - WaarBenJij.nu

Dag 3: een schokkende universiteitsdag

Door: Jeroen en Tim met behulp van gastredacteur Ivo

Blijf op de hoogte en volg CoDe

24 Mei 2014 | Turkije, Istanbul

Hoi allemaal!

Schokkend dagje vandaag! Na een korte nacht stonden de best geklede gasten die het hostel ooit gezien heeft voor de deur: we waren vandaag zo netjes mogelijk gekleed (suit up!), want er stond een bezoek aan de Universiteit van Istanbul op het programma!

Na een half uurtje lopen kwamen we daar aan, waarna ons intensieve programma gelijk begon. ’s ochtends stonden er drie zeer interessante lezingen op het programma: eerst vertelde dr. Karlijn Kuipers van onze eigen Universiteit Leiden over ‘Risky relationships: intimate partner violence and revictimization risk’, vervolgens vertelde Dr. Neslihan Verda Akun over ‘Violence against women under international instruments and treaties & jurisprudence’ en ten slotte vertelde Burak Çağatay Muti over ‘Domestic violence in Turkey: a sociological prespective’. Deze laatste lezing was in het Turks, maar gelukkig was er ook een vertaler aanwezig. Deze lezing kreeg een schokkend einde toen er plotseling een aardbeving plaatsvond!

Gelukkig hebben we hiervan geen schade ondervonden en konden we ook het middagprogramma volgen. Eerst hebben we geluncht en vervolgens een bezoek gebracht aan de Suleymaniye moskee, waar de eerder genoemde Burak Muti samen met onze vertaler ons allerlei weetjes vertelde. De rest van de middag werden we ook door hen rondgeleid over de prachtige campus van de rechtenfaculteit van Istanbul University, die we afgesloten hebben door de hoge brandtoren op die campus te beklimmen, vanwaar we een prachtig uitzicht over het sprookjesachtige Istanbul hadden.

Hierna was het tijd om terug te keren naar het hostel, waar iedereen zelf kon beslissen wat hij of zij vanavond wil gaan doen. Sommigen gaan voetbal kijken, anderen gaan een drankje doen op een van de vele mooie terrassen die Istanbul rijk is en weer anderen gaan vroeg naar bed. Het is ons afgeraden vanavond naar het Taksimplein te gaan, dus we hebben besloten daar vandaag ook niet meer heen te reizen.

Morgen staat er weer een cultureel dagje op het programma, maar daarover horen jullie morgen meer!

Groetjes vanuit het mooie Istanbul!

De studiereiscommissie,

Tim, Jeroen, Elwin, Emmy, Kim, Michelle, Roy